Aanbod primair onderwijs
Zandverhalen
Als ‘Wiltink en Wybenga’ hebben Nancy en zandkunstenaar Sylvia Wybenga twee voorstellingen voor het basisonderwijs. Klik hieronder op de foto voor de trailer.
Magische verhalen, door Sylvia verteld met zand en door Nancy in woorden.
Verkoop en meer informatie via ‘Het Verteltheater’
– Het geheim van Kaidara (groepen 5/6, 55 min, in overleg ook mogelijk voor groepen 7/8)
– Kim en de Kwallenlikker (groepen 1/2, 40 min)
Met muzikant Martijn Bos maakten ze nog twee voorstellingen die geschikt zijn voor op scholen:
– Drijfijs op Schokland (6+ 30 minuten)
– Kerstverhalen ‘De vreemdeling’ (De hele school)
Deze zijn rechtstreeks bij Tuin aan zee te boeken
Kinderboekenweek
Voor de hele school een kinderboekenweek : vier verschillende verhalen in het thema van de Kinderboekenweek, groepen 1/2, 3/4, 5/6 en 7/8
Vooraf bespreking in het team, zodat de lessen ervoor en erna erop afgestemd kunnen worden.
In 2017 is het thema ‘Gruwelijk Eng’, de verhalen zijn te boeken via het Verteltheater
Themaweek? Met een verhaal maak je er meer van
Nancy helpt je graag om voor een themaweek iets bijzonders te maken, door voor elke bouw verhalen uit te zoeken en te komen vertellen die de verbeeldingskracht rond zo’n thema helemaal op ‘aan’ zet. Is het thema zand, dan komen we graag een zandverhaal vertellen. Maar ook voor een thema als ‘Mijn Buurt’, ‘Oud en jong’, ‘Dieren’, ‘Water’, ‘Vliegtuigen en raketten’. Nancy zoekt er de verhalen bij en komt ze op school verstellen, in de speelzaal of in de klas – of op kamp. Nagesprek mogelijk.
Verhalenmobiel
De Verhalenmobiel op het schoolplein voor een projectweek, themafeest of kinderboekenweek. Achttien halve klassen krijgen een kort verhaal, dit is eerder gedaan en lukt op één dag (vier per uur). Docenten krijgen lesmateriaal en Nancy komt vooraf 1x op de school voorbespreken met het team. In overleg kan een heraut meekomen, die de kinderen op komt halen als ze aan de beurt zijn. Dan kan de leerkracht bij de andere kinderen blijven.Lessugesties om met de halve klas die in de klas zijn aan het thema van het verhaal te werken worden bijgeleverd.
Cultureel erfgoed
Lokale legendes, sagen en verhalen zijn een belangrijk onderdeel van het onderwijs in cultureel erfgoed. Waterlandse heksen, Dijken die breken, Haarlemse muggen, de holle boom bij Kraantje lek, Vikingen aan de Noordzee, Botters op de Zuiderzee en Sommeltjes op Wieringen. Nancy vertelt verhalen uit heel Noord-Holland. Als ze het verhaal uit jouw buurt nog niet in het repertoire heeft, gaat ze op onderzoek uit.
Meer spel, verhalen en vertellen
Engelstalige verhalen
Engeland, Ierland, Schotland: daar komen de verhalen en de verhalenvertellers vandaan. King Arthur, Jack the giantslayer. Geen betere manier om Engels te leren verstaan, dan een verteller die een verhaal in het Engels komt vertellen. (Nederlandstalige) versie van het verhaal krijgt u vooraf en kunt u in de klas behandelen.
Voorstelling maken
Groepen 5-8: maak je eigen vertelvoorstelling. Nancy werkt als speldocent en kan met kinderen verhalen maken die worden uitgevoerd op het podium. Simpel, of met alles erop en eraan.
Voor groep 8: Maak je eigen Musical. Lessenreeks ontwikkeld ism Montessorischool Steigereiland
Verhalenkasteel
Geen eigen Verhalenkasteel op school? Nancy kan een dag Verhalenkasteel verzorgen. Daarna bouwt u samen met de kinderen een eigen verhalenkasteel en vult dat met verhalen.
Voor docenten basisonderwijs en/of ouders
– Workshop vertellen
– Inspiratieworkshop ‘van voorlezen naar zelf lezen’
(beide minimaal 1,5 uur; een lessenreeks is ook mogelijk).
In de afgelopen jaren uitgevoerd (een selectie):
- Voor zes scholen in Amsterdam Noord: in het kader van een buurtproject werd er voor elke school een verhaal gezocht of geschreven over de naam van hun school. Daarna werden er buiten rond de school woorden verzameld en daarvan werden gedichten gestempeld. De affiches en briefkaarten die van deze gedichten zijn gemaakt werden in de buurt verspreid.
- In Roosendaal vertelde Nancy op een school met extra Engelstalig onderwijs aan groep 1 t/m 4 Engelse volksverhalen: Goldilocks of Jack and the Beanstalk.
- Via SEP o.a.: De poëzieparade – eetbare gedichten maken voor het paraderestaurant met groep 3 & 4 op de Vijfde Montessiorischool in Amsterdam Watergraafsmeer
- In Amsterdam Noord: een verhalenoverval in een busje met zes vertellers. Op één dag reden de vertellers alle scholen langs en vertelden daar in alle klassen een verhaal. Schoeln maakten de planning, kinderen wisten van niets
- Nancy gaf in het kader van een Europees project les aan kleuterklasdocenten uit negen verschillende landen in het project Sinbad. Daaruit is cursusmaterial voortgekomen dat voor iedereen in de EU in de eigen taal downloadbaar is: Sinbad